Pages

Wednesday, February 23, 2011

leader will always be a leader

dulu mase sekolah..

aku mmg suke jd ketua..suke jd perhatian cikgu..

ntah la ek..mmg mcm tu dri dulu..

mase sekolah rendah aku pnah jd penolong kelas n pengerusi persatuan puteri islam based on pilihan cikgu2..maybe sbb aku tinggi..n byk tanya kot..huhu..

 

bila naik skola menengah..aku slow down..sbb skola aku ramai yg lebih hebat drpd aku..

semua nya menonjol..

tp alhamdulillah..aku diberi peluang jd penolong ketua kelas mase form 1 n form 2..

semua semangat jd pemimpin mula membakar dlm diri..

so..pasang niat dlm hati aku akan menjadi pemimpin suatu hari nnt..

 

mase form 3 aku slow down sbb nk PMR..tp masih active ngn Pandu Puteri..mengenali seorang guru yg sgt berkaliber..MISS LOW BENG CHOO..

yes…dialah pembakar semangat aku..memberi moral support yg x pnah kurang..

bila dh besar sket..lagi la semangat nk menonjol di semua tempat yg aku pg..

self-confidence dibina sikit demi sikit..

self-independence dicabar

mental pressure control yg dipupuk melalui program2 Pandu Puteri..

mainan emosi yg sgt kritikal..tp semuanya aku perlu hadapi..

form 4 jd monitor class..tp mmg tension..turun class..haha..

form 5 aku hanya active bersama pandu puteri..menjadi bendahari..

mmg mencabar..tp semuanya telah ditempuh sebaik mungkin..

kenangan sekolah terlalu indah!!

 

dh msuk universiti..

aku dh xnk active pada mulanya..

sbb mungkin kwn2 sekeliling xde yg btol2 nk active dlm berpersatuan..

so..aku sorg2..

smpailah..sem 2..aku join persatuan kolej kediaman..

mase ni barulah knal2 ngn student dr faculty lain..

hidup berubah…aku jd lebih bersemangat nk jd pemimpin..

tp mase tu jd exco sukan dan rekreasi je..so..

anjur activiti yg berkenaan sukan la..huhu..

bila sukan..mestila libatkan DIA..eh..tetibe lak..=P

mase ni x knal dia sgt..cume tau dia adalah senior aku..=)

 

kebetulan ade program jati diri di kolej matrikulasi pahang..

maka..aku pon mencuba naseb jd fasilitator utk program tersebut..

yes..aku terpilih..alhmdulillah..

 

menjadi fasilitator mmg mencabar..

n pada mase ni la aku mengenali MPP..

menjalin hubungan baik dgn mereka..

aku suke tgk mereka buat kerja..mnjadi org penting..penuh dgn gaya kepimpinan..

=)

 

selepas program tu..aku jd Pembantu Mahasiswa utk Minggu Mesra Siswa..

pengalaman berharga..detik awal membina jati diri..

aku masih ingt ketika menjalani kursus..aku dikritik oleh seorg MPP..

namun..kritikan membina itu aku ambil sebgai langkah perbaiki diri..

aku belajar berucap dihadapan org ramai..berani tampil memberi pendapat..

dan SEMUA aspek kepimpinan..

 

lepas program tu..aku dipanggil utk menghadiri satu kursus kepimpinan di KB..

yes..ketika ini aku x sedar mngapa aku perlu hadir kursus itu..

hnya kerana seronok menghadiri kursus..aku pon pg dgn tenang..

ramai kenalan baru yg ku jumpe..

cabaran semakin hebat..

bukan stakat public speaking..

critical thinking juga dituntut!

 

selesai kursus baru ku tau tujuan kursus..

aku di uji dan potensi aku direkod..

alhamdulillah..

perjuangan aku baru bermula..

=)

0 org nk cakap jugak:

Post a Comment